Thursday, November 4, 2010

Jom anak kita membaca!

Reading Books With Toddlers: Why and How to Read to Small Children

Salam,

Kalau bab membaca ni, memang hobby saya. Tapi dari membaca buku yang seronok dibaca, kini hobby saya nih dah jadi membaca answer sheet anak murid. Sangat tidak mengujakan.

So, disebabkan terseksanya saya membaca bahan bacaan yang tak seronok, saya sebaliknya jadikan hobby membaca saya sesuatu yang seronok bersama anak bujang saya; Adam. For your information, Adam berumur 3 tahun. Di sini saya ingin tegaskan, membaca dengan anak adalah saat yang sangat menyeronokkan. Kami dapat berkongsi childish thought! Kiranya kita dapat mempamerkan sifat keanakkan kita; selain menghilangkan stress, anak kita pun seronok.

Apa yang korang buat masa membaca bersama anak korang?

Saya boleh jadi giant [in Jack n the beans stalk], saya juga boleh jadi Serigala [red riding hood]. Inilah antara cerita mat salleh yang saya dah melayukan. Red Riding hood jadi MIMI [bestfriend saya namanya MIMI:)] Saya ajar Adam name sayur dan some sort of makanan dalam cerita ni. Even dalam kereta pun kami leh bercerita [bukan membaca, tapi bercerita semula]

Now activity malam kami, membaca encyclopedia dinasour. Anak saya ni selain addicted dengan bajak, dia pun addicted to dinasour. And I think it is not wrong to introduce him to encyclopedia.

Apa yang saya perasan, berbanding dengan rakan sebaya Adam yang lain, anak saya ni banyak sikit vocabnya. And I am strongly agree that is because of the reading activity.Tapi saya berazam, bila Adam dah start sekolah nanti, saya nak perkenalkan dengan cerita-cerita nabi, InsyaAllah.

Korang, jangan lupa ye MEMBACA JIWA BANGSA :)

2 comments:

  1. bagus la ila...lepas baca entry ko ni,terasa bersemangat pulak nak ajar aleesya membaca..sekarang ni asik mewarna a.k.a menconteng je kerjanya...huhu

    ReplyDelete
  2. seronok tau lia...

    anak aku pun dah leh wat story telling...pasal asik baca cerita same jer...
    klaka lak tu...

    Jom2 semai minat membaca:)

    ReplyDelete