Monday, July 2, 2012

COMPARING

Salam,

I am pretty sure everyone akan rasa sangat pissed off jika dibandingkan dengan orang lain.  Betul tak?  Tapi secara tidak sengaja perbualan dan cara kita memotivasikan anak memang tak lari daripada kaedah membandingkan ni.  Seriously, I hate my cousin and neighbours sebab my mom keep on cakap derang bagus, rajin and the list goes on....Walaupun masanya dah lama berlalu [of cause saya dah tak bencikan mereka, I have accept it positively] tapi perasaan tak suka dibandingkan tu masih ada sampai sekarang.

Jadi saya memang berazam tak akan membandingkan anak-anak saya dengan sesiapa pun.  Paling-paling pun dihadapan mereka sendiri.  Saya mengaku ada juga ketikanya saya terlajak kata, namun cepat-cepat saya cover dengan nasihat supaya ia taklah 100% comparing:)

Jadi,

Saya juga sangat tak suka jika orang membandingkan anak saya dengan anak orang lain.  Tolonglah membaca dengan empaty kepada saya:)  Bukan nak menangkan anak sendiri, kalau salah tetap salah.  Saya akui, tapi salah ke kalau anak saya still minum susu dalam botol?  Memalukan ke kalau anak saya minum susu dalam botol hanya di rumah? [at least dia minum dalam cawan di sekolah] Salah ke?

I have my own reason kenapa saya tak halang anak saya minum susu dalam botol dan paksa dia minum dalam cawan.  My son, tak minum langsung and almost stop drinking milk bila kami cuba kurangkan penggunaan botol.  Jadi, biarlah dia menyusu dalam botol selagi dia masih mahu minum susu.  Kerana saya yakin, once he is in primary school, dia akan belajar minum dalam cawan dengan sendirinya.  I promise to do it myself.

Jadi, please....anak saya pun ada perasaan malu bila he was compared to sombody else [yang dia kenal] hingga dia tertidur tanpa minum susu.  Saya tahu anak saya nak susu but he force himself at that time.  Kesian budak-budak.  Please, nampak remeh,kan?  Tapi fahamilah ego and pride mereka as a children......

3 comments:

  1. Btol tu cikgu.. Saya minum susu dalam botol sampai sekolah rendah kowt (tapi kat dalam rumah je la).. Okay je kan.. Hehe.. Cuma ada satu time tu terbawak botol dalam beg sekolah.. Nasib baik takde sapa tau time tu.. Hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha...kelakar....

      minta-minta Adam leh jadi cam awak hehehe:)
      facebook still on? ada menda about nano tech nak tanya ni...

      tqvm Zamir:)

      Delete
  2. InsyaAllah dia boleh jadi lebih baik dari saya.. Budak sekarang lagi bijak dan cepat belajar.. Tak sabar nak tengok diorang membesar.. XD


    Facebook dah lama tak on la cikgu.. Macam banyak jadi stalker jer.. Kalau nak bincang apa-apa boleh jer email saya kat zamir04435@gmail.com ataupun ym kat zamir_04435@yahoo.com

    ReplyDelete