Thursday, August 12, 2010

IRP - Intensive Revision Program

Salam,

Hari ni saya nak melepaskan geram! This is about my school aka my employer. Berdenyut-denyut kepala saya di tengah hari yang rembang mendengar ad hoc decision. 2 days ago, we are very relieved as the most hate program will be conducted in our own way. But after 2 days, arahannya dah bertukar 180 degrees. Ish...kejap cam ni, kejap cam tu...cam biskut lak, kejap ada, kejap tak ada.

And as an employee, siapalah saya nak mempertahankan pendapat saya. Pendapat dan pandangan telah kami suarakan kepada Ketua Jabatan untuk disuarakan. Namun, nampaknya pendapat tetap tinggal pendapat.

Mesti ada yang tertanya apa IRP ni. Kepada students saya SPM 2009, mesti tahu.
Ia adalah satu program kecemerlangan akademik yang dijalankan selepas silibus habis diajar. Tujuannya sangat bagus, iaitu supaya students membiasakan diri dengan keadaan peperiksaan. Saya sangat setuju dengan objektifnya.

Namun, dari segi perlaksanaannya, kami melihat outputnya tidak sebagus sekiranya ia dijalankan dalam kumpulan yang kecil.
Bagi sekolah kami, satu tingkatan mempunyai seramai 440 orang pelajar, sebanyak 18 kelas. Ya, satu jumlah yang besar, rasanya calon SPM teramai dalam Malaysia. Seriously, cuba check sekolah lain...
Jadi perlaksanaan program ini dilihat menghasilkan output yang tak berbaloi dengan effort yang diberikan.

Boleh ke anda polish students yang seramai 200++ di mana mereka duduk dalam kumpulan yang besar, boleh ke nak check mereka ni mengikuti pembelajaran kita atau pun tidak?
Pada saya, usaha yang tak berbaloi.

Saya risaukan pelajar saya yang dari segi akademiknya lemah, sedangkan dalam kumpulan kecil mereka ketinggalan. Apatah lagi dalam kumpulan yang besar.

5 sebab saya tak suka IRP!

  1. 50% of students lost their focus towards the examination. [sibuk bersenang-lenang, makan-makan during the lecture]
  2. Student yang pandai will grab the opportunity, student yang moderate bersenang lenang dengan dunia bersukaria, student yang lemah hanyut ke disneyland,kut. [cikgu bukan dapat focus if the session is attend by 200++ students]
  3. Teacher cannot focus on the students as the program will be held in big group. Cuba bayangkan 200 students per 4 teachers. Logic ke? [tak logic. Saya tak dapat pastikan students saya do the revision or not]
  4. Saya tak nak students saya menyesal kemudian, after they get the result. [I have the proof]
  5. Kami kekurangan tenaga. [takkan nak tinggalkan kelas tingkatan 4 who also needs attention]
so, nantikan lah kesudahannya...STRESS!!!

4 comments:

  1. saye sokong cikgu...
    sgt x berkesan kalo belajar in very big group...
    pastinye ade yg malu untuk bertanye...
    hehehe...

    ReplyDelete
  2. bukan stakat malu...
    yang tertinggal pun ada jugak...
    masa nak dekat periksa ni le cikgu2 nak tunjuk kasih sayang hehhehehe

    ReplyDelete
  3. mujur dlu xde bende2 cmnie.. klas tambahan hari sabtu pon dah ckop penat.. huhu..

    ReplyDelete
  4. heheeh...
    sekarang ni, macam-macam kelasa ada..
    sampai saya dah confius yang mana satu...

    kalau cikgu confius, students cam ne lak?

    :)

    ReplyDelete