Wednesday, October 20, 2010

Hutang

Salam,

Layan radio on the way to school today. The issue is HUTANG; Nikmat atau Terjerat. Mmmm, blog ZetyZin has a good entry on this topic. Syabas ZZ!

As for me, hidup sekarang memang sangat susah mencari individu yang tidak berhutang. Seawal belajar di institusi pengajian tinggi saya telah menandatangi perjanjian sebagai pemiutang. Bukan sedikit kawan-kawan, 20K. [Jadi saya berikrar, menyimpan untuk pendidikan anak-anak saya; kalau tak 100% cukup, mungkin dapat meringankan nanti]

Selain itu, hutang kereta memang dah pasti. Mana mampu saya nak membeli kereta cash. Namun, insyaAllah hutang kereta ni semakin sampai ke penghujungnya. Yeay!! Tak sabar rasanya.

Ada juga diberitakan bahawa penggunaan CC adalah penyumbang utama kepada hutang isi rumah rakyat Malaysia. Saya sangat-sangat bersetuju. Andai anda ingin menggunakan CC, pastikan kita sentiasa berddisiplin. As for me, Alhamdulillah setakat ini, saya rasa saya tidak perlukan CC. Bukan tak mengikuti teknologi, tapi tak percaya pada disiplin diri sendiri; ukur baju di badan sendiri,kan?

Apa yang menyumbang kepada hutang isi rumah korang ye?

2 comments:

  1. 20k tu kira ok lah jugak. aku dalam 44k kot kalau tak silap. nasib baik boleh convert. huhu.

    ReplyDelete
  2. ZZ,

    Ko nyer leh convert, baik jugak...PTPTN x nak convert aku punye lah..hehhehe

    ReplyDelete