Tuesday, March 30, 2010

Rambut KARAT?

Salam,

Lama menyepi??? :)
Ya, memang dah seminggu saya tak update blog. Saya sangat sibuk dan don't have much time to think what should I write in JOY.

So, as my corporate responsibility to community [cehhh...:)] saya nak share satu penyakit yang sedang hebat melanda masyarakat Islam kita. Penyakit yang mungkin kebanyakan kita tak sedar which is Penyakit Rambut KARAT. Ye, saya percaya memang ramai antara kita yang tidak sedar sebab penyakit ini dah terlalu biasa di mata kita.


[Saya bercakap tentang pewrna rambut sintetik dan bukannya daripada daun inai]

Tidak salah jika saya katakan anak muda zaman sekarang sangat taksub dengan penyakit ini. Pada mereka mewarnakan rambut adalah trend dan satu batu lompatan untuk kelihatan cantik. Tetapi, cantikkah mereka?

Anak-anak dan rakan-rakan sekalian,

Ketahuilah bahawa hukum mewarnakan rambut adalah HARAM walaupun hakikatnya substance of the colour comes from plants. Bahannya HALAL, tetapi perbuatannya HARAM. Ini kerana pewarna ini akan menyaluti rambut kita. Kita pernah belajar bahawa untuk mengambil wudhuk, air yang suci haruslah sampai ke kulit dan membasahi rambut. How can that happen if the dye or should I say it as coloured substance is wrapping our hair??? Tepuk dada tanyalah IMAN.

[Ini hanyalah pendapat saya dan sesuatu yang saya percaya serta pegang. Saya tidak berniat menyakiti dan menyinggung sesiapa. Marilah sama-sama kita berkongsi, InsyaAllah]


Take care..

No comments:

Post a Comment