Monday, March 7, 2011

Theta - Anugerah dari Allah

Salam,

hari ni CR nak berkongsi satu info daripada radio. Maaf, CR tak pasti siapakah penyampainya. Tetapi motivator ni adalah motivator jemputan bulan ini di Radio IKIM - slot Motivasi pagi jam 7.30 am.

Apa yang menariknya adalah dikatakan bahawa pada setiap masa di dunia ini akan berlaku perubahan gelombang disebabkan aktiviti dan pergerakan bumi itu sendiri.

Dalam banyak-banyak gelombang ini, gelombang theta adalah anugerah Allah pada setiap yang berada di dunia. Pada ketika gelombang theta ini dipancarkan, akan berlaku perubahan hormon dalam tubuh manusia ke arah kebaikan.

Contohnya pengeluaran hormon endorphin iaitu hormon penenang dan menggembirakan. Haa..katanya, masa pancaran gelombang theta ni kita lebih tenang.



Contoh yang lain pula adalah pelepasan hormon serotonin yang fungsinya adalah brings good mood. Jadi kita dapat lebih fokus dalam setiap tindakan.

Haaa...cakap je pasal gelombang theta ni, how to make use of it???
Percaya tak bila CR katakan waktu di mana gelombang theta dipancarkan adalah
  1. Subuh
  2. Waktu Dhuha
  3. Waktu Asar
  4. Selepas Azan
Haaa.. nampak tak significant nya waktu-waktu ini dalam hidup kita. Sebenarnya, kalau diamati, waktu ini adalah waktu di mana afdhal kita untuk berdoa. So, berdoalah pada masa kita lebih fokus, pada masa kita lebih gembira dan tenang. InsyaAllah dengan izinNya doa kita Allah akan sambut.

Selamat berdoa kawan-kawan...Mari kita guna anugerah Allah itu seoptimum mungkin:)

p.s - picture adalah ihsan Google.TQ

2 comments: