Friday, March 14, 2014

Salah etika?

Salam,

I am sorry boy, but this is too much!!! I dont want to teach student who don't know how to respect me.

Pagi jumaat yang mulia ni saya mulakan dgn halau budak dari kelas chemistry saya. Maafkan saya, saya tak pernah terfikir utk halau pelajar sebelum ini. Namun bila role saya sebagai seorang guru diperkotak katik kan, saya tak sanggup.

"Semalam semasa sedang mengajar dihadapan, saya tangkap seorang pelajar sedang menggunakan handphone di bawah meja. Saya bertanyakan dgn nada biasa apa yg beliau sedang lakukan. Beliau terkejut dan menjawab yang beloau sedang bermain dgn scientific calculator. Malang bagi beliau, kerana calculatornya berada di atas meja. Atas desakan, beliau shut down handphone dan memberikan handphone tersebut kepada saya."

Saya memang berniat mengembalikan handphone berkenaan kepadanya, sambil memberikan amaran. Lalu saya letakkan handphone tersebut di atas meja guru.

"Di akhir kelas tersebut, ketika pelajar puteri berpusu2 bersalam dgn saya dan berjalan ke blok akademik (kelas saya di makmal) saya dapati handphone tadi telah tiada dan pelajar berkenaan telah berjalan ke kelas."

Beliau ambil handphone tanpa meminta kebenaran saya?

Ya

Beliau ambil handphone whitout saying sorry?

Ya

Maruah saya tercalar....

Itulah pelajar yg saya halau pagi tadi. Maafkan saya wahai Jumaat yg mulia...

5 comments:

  1. Saya sokong!!! Ajau sikit budak2 ni utk say sorry....

    ReplyDelete
  2. saya paham apa yang cikgu rasa sbgai seorg guru.. sikap plajar ini mmg salah n even jika saya kawan dia pun saya xkan pernah bersetuju.. :( saya harap cikgu akan bsabar dan mgambil tindakan yg pling rasional tanpa bsumberkan kemarahan.. :)

    ReplyDelete
  3. bukan hanya tidak hormatkan guru...brg2 guru pun dah mcm brg sendiri pulak. terkena pada btg hidung sendiri dlm sesi english f4 minggu aktiviti 2 minggu lps. akibarnya, satu dewan yg kene

    ReplyDelete
  4. Saya rindu kat cikgu rozila..rindu jgk nak brsalam2 dgn cikgu2 smua setiap kali bila abes class..sabar ye cikgu,masih ade murid2 yg hormatkan kt cikgu taw =') trima kasih byk2 cikgu rozila =) -ex-clas 505 2006-07

    ReplyDelete
  5. Budak kelas berapa cikgu? ._. Kalau kelas saya..minta maaf sangat2 😔

    ReplyDelete